Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar
Værnsfælles Forsvarskommando - Marinestaben
Forsvarets mærke
25. september 2017

Globalnavigation

clear

Indholdsområde

 
Challenger og pirateri 
Det maritime overvågningsfly har i snart en måned opereret fra Seychellerne som led i NATO’s Operation Ocean Shield - en del af indsatsen mod pirateri langs Somalias østkyst, Afrikas Horn og i Adenbugten
30-12-2011 - kl. 21:32
Kilde: Flyvertaktisk Kommando. Tekst og foto K. S. Petersen

Operationerne består typisk i, at flybesætningen ankommer til lufthavnen først på dagen. Så bliver de briefet af detachementets efterretningsofficer. De modtager et opdateret efterretningsbillede og en frisk trusselsvurdering for dagens mission.

Dernæst briefes besætningen om dagens flyvning - eksempelvis den højde der skal flyves i, ”mål” på ruten og vejrforhold. Typisk er der take-off halvanden time efter besætningen er mødt, hvorefter der flyves i et antal timer over det Indiske Ocean og langs Somalias kyst.

Challengerens to observatører
På billedet ses Challenger-flyets to systemoperatører, der er i gang med overvågningen. Mens den ene holder øje med radaren og tager billeder, har den anden travlt med at stå for radiokommunikation med skibe samt at betjene flyets ”FLIR” (Forward Looking Infrared) - et stærk kamera installeret i flyets skrog med mulighed for at optage infrarødt. Med FLIRen indhenter flyet billeder fra forskellige vinkler. Den kan observere personer og skibe - også i mørke

I luften holder besætningen øje med skibstrafikken, piratskibenes position og aktivitet samt aktiviteter langs kysten. Der observeres, om piraterne gør ”mother-ships” klar til nye operationer, om der er piratskibe på vej ud, om der er civile skibe i nærheden som skal advares, eller om der er en decideret kapring under opsejling - i så fald bliver også orlogsfartøjer i området alarmeret.
Efter endt mission

Når flyet lander igen efter missionen, sætter et af besætningsmedlemmerne sig sammen med efterretningsenheden og overleverer dagens observationer og fotos. Herefter går man i gang med at analysere de nyeste billeder fra turen. Efter hver mission foretages en de-briefing, hvor dagens erfaringer drøftes og perspektiveres - i særdeleshed observationer og eventuelle korrektioner inden næste mission.

Bidraget på Seychellerne forsætter den maritime overvågning frem til 30. januar 2012.

Challenger