Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar
Værnsfælles Forsvarskommando - Marinestaben
Forsvarets mærke
23. september 2017

Globalnavigation

clear

Indholdsområde

 
Chefbesøg hos Operation Ocean Shield 
Chefen for Flyvertaktisk Kommando og chefen for Søværnets Operative kommando var på besøg på Seychellerne.
19-01-2012 - kl. 14:30
Af KN Ida Blomqvist, PIO MPA OOS
Chefen for Flyvertaktisk Kommando(FTK), Henrik Dam og chefen for Søværnets Operative Kommando(SOK), Finn Hansen, var tirsdag og onsdag på Seychellerne for at besøge det danske bidrag. Fungerende chef for Air Transport Wing, Martin Friis og fungerende chef for Helikopter Wing, Steen Ulrich, var også med på besøget. 
 
De fløj med på en mission med Challenger-flyet og besøgte Søværnets skib Absalon for at overvære besætningsrotationen ombord på skibet.
 
Det var et tæt program den danske VIP delegation skulle nå i deres to dage lange besøg hos bidraget på Seychellerne. De landede tidligt tirsdag morgen og kørte derefter ud til Challenger-bidragets lejr. Der fik de en briefing om dagens mission, som var en flyvning for at indhente efterretninger langs Somalias kyst.

Dernæst lettede Challengeren med delegationen ombord. Flyvningen varede i omkring 6 timer, hvor der var rig mulighed for delegationen til at stille spørgsmål til systemoperatørerne samt piloterne.

Briefing
VIP delegationen briefes af efterretningsofficeren inden dagens mission. Flyvningen varede cirka 6 timer og foregik langs Somalias kyst.

Mayday-mayday
Missionen forløb ikke helt som planlagt. Undervejs fik flyet et nødopkald fra et iransk skib. Skibet kaldte mayday-mayday og skibets besætning kunne ikke flere engelske ord. Challenger-flyet vidste derfor ikke, om det var på grund af piratangreb, at de havde sendt et nødopkald ud.

Et spansk skib lå ikke langt fra det iranske, og de havde en tolk ombord. Således kunne Challenger-flyet fungere som relæstation og fandt ud af, at det iranske skib havde motorstop. Det lå ud for den somaliske kyst og var dermed et let bytte for eventuelle pirater. Der var heldigvis ikke nogen pirater at se, og den sidste melding Challenger-bidraget modtog var, at det iranske skib sejler igen.

Efter missionen blev delegationen debriefet, og dernæst blev de vist rundt i det danske bidrags lejr. Her fik de mulighed for at stille spørgsmål til chefen for detachementet.

Rundvisning
Chefen for Challenger-bidraget, major Hans Peter Andersen viser chefen for FTK(tv) og chefen for SOK(th) rundt i det danske bidrags lejr i Victoria Airport.

Besøg på Absalon
Dagen efter var delegationen ombord på Absalon, hvor der var besætningsrotation. Chefen for SOK holdt en tale for besætningen, og dernæst var der møde med chefen for SOK, chefen for FTK og skibschefen. Efterfølgende fik cheferne mulighed for at møde helikopterbesætningen på Lynx-helikopteren, befalingsmændene og de menige. Herefter blev der serveret frokost, og besøget blev afsluttet med en rundvisning på skibet.

Parade
Der var parade på helikopterdækket, hvor chefen for SOK holdt tale for besætningen ombord på Absalon.

Om aftenen samledes alle, da Chefen for Flyvertaktisk Kommando, Henrik Dam, gerne ville have muligheden for at tale med det danske bidrag.

Besøget sætter punktum for denne omgang af VIP besøg. Søndag havde delegationen besøg af en britisk Wing Commander, som også var med ude at flyve en mission. Også han var begejstret for mulighederne i samspillet mellem helikopter, skib og fly.

Hele besøget
VIP delegationen med piloter foran Challengerflyet efter endt mission. Fra venstre: KN Michael Munkner, OL Martin Friis, OL Steen Ulrich, GN Henrik Dam, KA Finn Hansen, MJ Hans Peter Andersen.