Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar
Værnsfælles Forsvarskommando - Marinestaben
Forsvarets mærke
23. september 2017

Globalnavigation

clear

Indholdsområde

 
Surringsgast forhindrede helikopterfejl 
Alle, der arbejder med en skibshelikopter, har indflydelse på, at den kan flyve sikkert. For nylig hørte en surringsgast en mislyd ved IVER HUITFELDTs helikopter. Den slags mislyd, der kan sætte motorer ud af spil.
17-04-2013 - kl. 09:00
Tekst og foto: IVER HUITFELDT, red. Berit Udbye, SOK
Helikopter på fregatten IVER HUITFELDTs helikopterdæk.
Helikopter på fregatten IVER HUITFELDTs helikopterdæk.

I dette eksempel fra det skarpe miljø, nemlig IVER HUITFELDT, som deltager i Operation Ocean Shield, hørte en surringsgast en mislyd fra helikopterens turbine. Gasten meldte det videre, hvorefter en undersøgelse gik i gang.

Motoren blev gennemgået, og der blev fundet fejl, som ganske sikkert ville have medført problemer - formentlig mens helikopteren havde været i luften. Det ville betyde, at helikoptermandskabet skulle lande med kun en fungerende motor.

Uden surringsgastens fornødne erfaring ville mislyden ikke være blevet opdaget, før den blev et reelt problem.


Fejl skal opdages
Kernen i flysikkerhed er at opdage fejl, før de bliver problemer. Derfor er det vigtigt at have en både veltrænet og rutineret besætning, der assisterer helikoptergruppen i dens arbejde om bord på søværnets skibe.

På trods af de daglige check inden afgang er det nemlig nødvendigt for helikoptergruppen med en skarp organisation til at hjælpe med at opdage eventuelle fejl og mangler, før helikopteren letter.


Alle bidrager til flysikkerhed
Som en del af skibets bidrag til at højne flysikkerheden for helikopterbesætningen indgår en ’Flight Deck Officer’, en ’Flight Deck Director’, en redder og surringsgasterne.

Deres vigtigste funktion er:
-    at hjælpe med at køre helikopteren ud af hangaren
-    at udfolde helikopteren,
-    at hjælpe til, når helikopteren letter eller lander,
-    at kontrollere, at helikopterdækket er frit for mindre genstande
-    at forsyne helikopteren med brændstof, strøm og surringer.

Surringsgaster og Flight Deck Director observerer opmærksomt for at opdage om noget er unormalt ved helikopteren. For eksempel åbne dæksler, manglende lys eller mislyde.