Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar
Oksbøllejren
Forsvarets logo
19. november 2018

Globalnavigation

clear

Indholdsområde

 
Pansermuseet 

Pansermuseet er flyttet til:

Brandbilsmuseet
Industrivej 18
6840 Oksbøl
tlf. (+45) 76 54 20 00.

Se mere he: http://www.pansermuseet.dk

Humber spejdervogn
Humber spejdervogn
Spejdervognen var et populært køretøj. Den var hurtig og ret så terrængående. Køretøjet indgik i opklaringseskadronerne.

Humber panservogn
Humber panservogn
Humber panservogn var en høj, uhåndterlig vogn med alt for svag motor og alt for lille kanon. Altså ikke nogen god panservogn, men bedre end intet. Indgik sammen med spejdervognen i de lette opklaringseskadroner.

Staghound panservogn
Staghound panservogn
Staghound (også kaldet STAGHUNDEN) var med sin velskydende kanon og sine fine køreegenskaber den mest moderne af de "danske" panservogne. Den indgik sammen med spejdervognen i de tunge opklaringseskadroner.

Pansret mandskabsvogn, 4 x 4, M6
Pansret mandskabsvogn, 4 x 4, M6
Kært barn har mange navne. Denne vogn var hærens første køretøj med betegnelsen Pansret mandskabsvogn (PMV). Den blev bedre kendt under sit folkelige navn MOSEGRISEN. Vognen, der var indkøbt i England, var bl.a. beregnet til transport af panserskytter.

Halvbælte M3A1
Halvbælte M3A1
I alt over 40.000 køretøjer blev fremstillet i USA mellem 1941 og 1945. Det er et af de panserkøretøjer, der har haft den længste aktive tjeneste. Vognen, der var umådelig driftssikker og effektiv, anvendtes til mange ting, bl.a. som PMV, som mortervogn og som mekanikervogn.

Bren-Carrier, Universal Carrier
Bren-Carrier, Universal Carrier
Bren-carrieren var det første bæltekøretøj, som hæren modtog efter krigen. Vognene var på grund af deres åbne top kun lidt vellidt af brugerne, og de havde let ved at arbejde sig ned i blød bund med fastkørsel til følge.

Middeltung kampvogn M4 Sherman
Middeltung kampvogn M4 Sherman
Amerikansk kampvogn, kom første gang i ilden i 1943. Den leveredes bl.a. til England, der brugte den under fremrykningen fra El Alamein til Tunis. Også amerikanerne har meget at takke denne kampvogn for under dens indsats i Nordafrika, Sicilien, Italien og Frankrig. Et stort antal blev leveret til Rusland som våbenhjælp.

Let kampvogn M24 Chaffee
Let kampvogn M24 Chaffee
Kampvognen er bygget i USA under 2. verdenskrig og indsat ved fronten i 1944. Den gjorde god gavn som opklaringskøretøj. Kanonen er den samme som i ”Den flyvende fæstning”.

Bjærgningsvogn M32B1
Bjærgningsvogn M32B1
Vognen er det eneste bevarede eksemplar her i landet. Da man i forbindelse med indførelse af CENTURION-systemet skulle bruge en bjærgningsvogn, valgte man denne ombyggede SHERMAN kampvogn.

Middeltung panserjager M 10
Middeltung panserjager M 10
Disse vogne kom til Danmark i foråret 1955 til styrkelse af vort panserværn. Panserjageren, der både var velkørende og godt skydende, har i en lang årrække været designeret til mobiliseringsenheder.

Middeltung kampvogn Centurion
Middeltung kampvogn Centurion
De første kampvogne blev bygget i England i slutningen af 1945. Centurion kom til Danmark i 1953 og blev i 1982 modificeret af Danmark. Kampvognen blev bl.a. udstyret med lysforstærkningskamera, varmebilledscanner og laserafstandsmåler. De sidste Centurion blev udfaset i 1999.

Let kampvogn M 41 DK-1
Let kampvogn M 41 DK-1
Kampvognen er bygget i USA omkring 1950 og anvendt i Danmark fra 1962 af opklaringseskadronerne og Bornholms Værns Kampvognseskadron. Danmark modificerede M 41 DK-1 i 1986 (heraf navnet M 41 DK-1). Ud over varmebilledsigte og laserafstandsmåler blev kampvognen også udstyret med ABC-anlæg og ny motor. M 41 DK-1 blev udfaset i 1999.

Centurion broslagningsvogn (MK-5)
Centurion broslagningsvogn (MK-5)
Vognen er bygget i England i 1962. Danmark lånte i 1978 fire broslagningsvogne af Canada. Broklassen er 80. Disse vogne er nu udfasede.

Bjærgningsvogn Centurion (MK-2)
Bjærgningsvogn Centurion (MK-2)
Vognen er bygget i England i starten af 1950'erne, og anvendt i Danmark fra 1957. Til nærforsvar er bjærgningsvognen udstyret med et 7,62 mm tårngevær. Til at trække evt. fastkørte køretøjer fri er der fortil monteret et spil, der kan trække 90 tons.

Pansret mandskabsvogn M 113
Pansret mandskabsvogn M 113
Den   pansrede mandskabsvogn er bygget i USA i 1960 og anvendt i Danmark fra 1964. Ud over transport af infanteri, anvendes M 113 også til løsning af en lang række opgaver bl.a.: panserværnsraket (TOW), morter-, kommando-, mineudlægger-, sanitets- og mekanikervogn. Danmark fremstillede i 1992, 50 stk. pansrede maskinkanoner bygget på undervognen fra M 113. M 113 anvendes fortsat og modificeres løbende.