Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar
Søværnets Operative Kommando
Forsvarets mærke
17. april 2014

Globalnavigation

clear

Indholdsområde

 
Nr. 6-2006 - Rejsebrev fra Hold IV på SVANEN og THYRA 
Besætningen fra SVANEN instruerer gæsterne i hvordan redningsvesten benyttes før afgang fra Amaliehaven.
Søndagens sejlads gik fra København mod Helsingør. THYRA gik kl. 14, mens SVANEN først sejlede til Amaliehaven for at hente gæster
20-10-2006 - kl. 08:11
Sternfoss, Daniel, Lyhne, Katrine og Peter, SVANEN

Den sydlige vind gav os mulighed for at sætte spileren, hvilket gav os en god fart på trods af den lave vindhastighed på omkring 5 m/s. Der var sol hele sejladsen igennem og alt dette tilsammen, samt besætningens motiverende og humørfyldte omgang med gæsterne, gjorde dagens sejlads til en pragtfuld oplevelse for såvel gæster som besætning.

Næste dag skulle vi så fra Helsingør til Odden. Knap havde vi forladt Helsingør før et større lokalt uvejr ramte os med 20 m/s samt en ordentlig regn - og haglbyge. Vi måtte bjærge genuaen (for en stund) og rebe storsejlet for at kunne følge med, det viste sig heldigvis at uvejret var hurtigt overstået.

Kadet Katrine som VagtchefResten af dagen stod den på sol og roligt vejr, og efter ca. 7 timers sejlads nåede SVANEN til Odden, hvor THYRA, der havde sejlet natsejlads, allerede lå. 

Den næste dag drog skibene videre til Sejerø. Dagen startede med en rundvisning på Søværnets Våbenkursus (på Odden) hvor besætningerne fra SVANEN og THYRA bl.a. så stinger-simulatoren (missil), div. kanoner samt de fjernstyrede flyvende droner som benyttes til luftmålsskydning.

Efter middag satte vi kurs mod Sejerø, hvor vi lige efter ankomst fik en smuk solnedgang på den smukke, men for tiden ret så tomme ø.

Hundested var den næste havn, der stod for tur for at blive besøgt af vore prægtige skibe. Både SVANEN og THYRA startede med at gå vest om Sejerø for senere at falde af for den vestlige vind. SVANEN satte her spileren, og det skulle vise sig ikke at være den eneste spiler vi satte den dag.

Alle var glade for den store sejlføring (3 spilere og storsejl).For efter at have passeret Snekkeløbet nord for Odden satte vi yderligere 2 spilere, en mesanspiler (70m2) agter og en lille spiler (65m2) på fordækket lige bag vores store spiler (285m2).

Dette gav os et totalt sejlareal på 490 m2 (inklusiv storsejl). Vi fik herved en rigtig god fart i skibet, og efter 6 timers sejlads gik vi ind i Hundested med en glæde over at se, hvordan vinden kan udnyttes optimalt.

Inden kursen blev sat mod Gilleleje den næste dag, sejlede skibene sydpå ind i Isefjorden hvorefter vi vendte om for at gå nord på. En af KTASPerne fra Svanen havde sin mor og kæreste med som gæster, og de skulle blive vidner til en større ingeniørmæssig bedrift ombord på SVANEN.

For efter at være nået ud i Kattegat og kursen sat østpå, satte vi fokken som mellemstagsejl ved at vende det på hovedet. Vi nåede Gilleleje efter 5 timers sejlads, og dagens lille alternative sejlføringsforsøg gjorde også denne dags sejlads til en succes for både gæster og besætning.

Passage af Kullen Fulde af forventning om at skulle tilbringe 2 dage i den svenske by Halmstad, satte SVANEN og THYRA nu kursen mod den gamle købstad.

Klipperne langs kysten vidnede om, at vi var i svenske farvande, og solens spil med klipperne gjorde dem også til et smukt syn.

Efter 7 timers sejlads nåede vi den engang danske by Halmstad, og besætningerne (vagtfrit personel) gjorde klar til at se lidt nærmere på, hvad svenskerne havde at byde på.

Efter et godt kulturelt fredagsbesøg i byen, kunne lørdagen passende bruges til samle kræfter til næste dags sejlads. Så mens dele af besætningen fra THYRA brændte kalorier af i det lokale motionscenter, forsøgte besætningen på SVANEN at lade op ved at indtage en masse kalorier og nyde roen på den smukke havneplads med udsigt til slottet, som Christian 4 i tidernes morgen byggede.

Kadet Lyhne bag roretEt brud på SVANENs storbom, samt et varsel om dårligt vejr gjorde, at ruten om søndagen blev lagt mod Gilleleje. Således kunne skibene derved sejle på en halvvind. Søndagens vejrmelding lød på 15 m/s, så der blev gjort klar på dækket til en hård tur.

Det skulle vise sig at dagens vejrmelding ikke var overdreven, tværtimod. En vestlig vind på mellem 18 og 20 m/s, og bølgehøjder på mellem 4 og 5 meter gjorde dagens sejlads til en særlig oplevelse.

Ingen fra besætningen led af nautisk utilpashed under sejladsen, men den hårde sø gjorde det en smule mere udfordrende at sejle skibet.

Efter 6 timers sejlads, med kun fok og mesansejl sat, nåede både SVANEN og THYRA Gilleleje.

Besætningen ved at afmontere storbommen på værftet i Gilleleje.Inden SVANEN kunne komme til Ebeltoft, som var næste dags destination, måtte vi lige en hurtig tur forbi værftet i Gilleleje for at få svejset bruddet på storbommen.

THYRA gik fra morgenen af, mens vi på SVANEN, efter en hurtig operation på værftet, var klar til afgang lige efter middag.

Den lange tur på over 60 sømil blev tilbagelagt på lidt over 8 timer, hvilket betød at vi havde en rigtig flot gennemsnitsfart.

Efter et kort ophold i Ebeltoft gik turen til Århus, som først blev nået efter 6 timer på kryds.

Dagen efter startede vi dagen med et besøg hos SOK, hvor besætningerne fra SVANEN og THYRA blev vist rundt.

Det var for de flestes vedkommende første gang at de så ”førerbunkeren”, og mange forestillinger blev da også enten be – eller afkræftet.

Rundvisning ombord på Fregatten Jylland.Efter frokost gik kursen mod Tunø. Sejladsen varede lidt over 3 timer og var en ren fornøjelse. Vinden var nådig, så vi kunne sejle en halv-vind. THYRA holdt messemiddag på øen mens SVANEN havde vagt.

Dagens sejlads gik igen til Ebeltoft. Straks efter ankomst tog SVANENs besætning over til fregatten JYLLAND, hvor chef SVANEN agerede guide (Senere på dagen var det THYRAs tur til at besøge fregatten).

Her fik vi blandt andet at vide, at besætningen på 420 mand, under et søslaget i 1864 – Helgoland - der varede 2 timer, drak 480 liter øl og 47 liter brændevin.

Med dette i mente gik SVANEN først på aftenen i gang med messemiddagen, hvor der var mange dejlige retter og vine der skulle konsumeres. Der blev traditionen tro holdt taler og konkurrencer efterfulgt af fællessang og guitarspil.

Den samlede besætning før messemiddagen.
  Se billedet i stor udgave
Med en smule træthed i kroppen efter gårsdagens messemiddag sejlede SVANEN ved middagstid mod Hals, mens THYRA om morgenen gik mod Ålborg for at få en natsejlads. Der var ca. 70 sømil til Hals (uden kryds), men da vinden ikke var 100% gunstig, måtte krydses en del for at komme fri af Djursland, og turen blev derved forlænget med adskillige sømil.

Turen tog ca. 12 timer ialt. Efter Jyllands næse kunne vi falde af for den østlige vind, og sætte kurs mod indsejlingen til Hals, som med sine mange fyr oplyste oktobernatten.

SVANEN sejlede om morgenen alene til Ålborg fra Hals, da THYRA som sagt allerede var ankommet til Ålborg dagen før. Den manglende vind tvang SVANEN til at gå for motor hele vejen gennem Limfjorden til Ålborg, som vi nåede efter lidt over 3 timers sejlads og 2 bropassager.

Om aftenen afholdte vi en lille udnævnelsesmiddag for kokken i forbindelse med hans udnævnelse til overkonstabel. Til forskel fra den daglige rutine, og som en lille gave til kokken, var det nu chefen der stod i køkkenet og anrettede aftenens lækre retter, som var med til at gøre det til en rigtig hyggelig aften.

SVANEN med spiler ned gennem Limfjorden (taget fra Lillebror)Inden SVANEN og THYRA satte kursen tilbage mod Hals var besætningerne fra begge skibe på marinemuseet, som har en stor udstilling der primært viser skibes og skibsmateriels udvikling gennem tiden. Museet huser blandt andet ubåden SPRINGEREN samt torpedobåden SØLØVEN.

Efter det lærerige og uhyre interessante besøg sejlede SVANEN og THYRA for sejl mod Hals, hvor vi på grund af den svage vind, først ankom efter 5 timers sejlads. På SVANEN udnyttedes tiden til at sætte gummibåden (lillebror), for at få taget et par billeder af vores stolte skib.

Vesterø på Læsø var næste dags destination, og skibene satte samtidig kursen mod øen med en vind lige i ryggen (plat læns). SVANEN fik sat spileren, mens THYRA satte deres genakker. Begge skibe skød derved en ganske god fart.

Efter 6 timer ankom skibene til øen, som ligesom mange af de andre øer vi havde besøgt i løbet af togtet, var rimelig stille. Dette var dog ikke noget problem. Efter de daglige pligter var vel overstået, blev der hygget op i messen med kage og fælles film. Herved lykkedes os at holde oktoberkulden stangen for en stund.

Inden vi skulle til Sæby, som ikke lå længere end 14 sømil væk fra Læsø, var der arrangeret besøg for kadetaspiranterne fra de 2 skibe på øens berømte saltsyderi. Det var et godt besøg, og alle fik købt noget ”hvidt guld” med hjem.

Moralen på Svanen var under hele togtet altid høj uanset vind og vejr.En frisk vind fra sydvest gav god fart skuderne, og for første gang i lang tid lå Svanen og Thyra side om side hele sejladsen igennem. Et par F – 16 fly tordnede over vores master, hvor de sikkert nød synet af de 2 søsterskibe, der lå side om side helt ind til Sæby.

Togtets sidste dag blev brugt på at sejle til Flådestation Frederikshavn (med gæster fra Flådestationen). Straks efter ankomst til Flådestationen blev afrigningen påbegyndt, således at skibene kunne blive tømt og klargjort til den forestående vinter dokning.

Dette rejsebrev er skrevet af Kadetterne ombord på SVANEN hold IV (19 SEP – 18 OKT).
Sternfoss, Daniel, Lyhne, Katrine og Peter