Tankfolk, piloter og loadmastere øver sig i at betjene Forsvarets BATT2100-tanke, som skal i brug på de årlige forsyningsture til Station Nord. For første gang siden 2009 står danske fly for brænd-stoftransporten uden hjælp udefra.

Tankfolk, piloter og loadmastere øver sig i at betjene Forsvarets BATT2100-tanke, som skal i brug på de årlige forsyningsture til Station Nord. For første gang siden 2009 står danske fly for brændstoftransporten uden hjælp udefra. 

Tekst og foto: Emma Kjærside, Forsvarskommandoen

Nu skal danske Hercules-fly igen udføre brændstoftransport til Station Nord, der hvert år skal have nye brændstofforsyninger til varme, elektricitet og fly. Indtil i år har opgaven været hos ukrainske fly. De danske transportfly bliver udstyret med moderne, oppustelige tanke, der gør brændstoftransporten sikker og effektiv.


De oppustelige tanke er produceret i Canada, og hver tank kan rumme knap 8.000 liter brændstof. Der er plads til to tanke i et Hercules-flyDe oppustelige tanke er produceret i Canada, og hver tank kan rumme knap 8.000 liter brændstof. Der er plads til to tanke i et Hercules-fly. Foto: Emma Kjærside / Forsvaret

 

Hvert år modtager Station Nord i Grønland brændstof, som er afgørende for, at basen har varme og elektricitet. Siden 2009 har ukrainske fly været hyret ind for at transportere de store mængder brændstof, som basen har brug for. Nu er opgaven tilbage på danske hænder, og C-130 Hercules-transportfly fra Air Transport Wing (ATW) skal igen forsyne Station Nord med brændstof.
Brændstofbehovet er normalt mellem 500.000 og 650.000 liter, alt afhængig af hvor meget aktivitet der er på basen.


Det vækker begejstring hos oversergent Helt, der er loadmaster i ATW’s Eskadrille 721, at Flyvevåbnet har fået hele den store transportopgave tilbage.

”Vi var kede af at miste opgaven, da vi synes rigtig godt om den. Vi glæder os til at flyve og til at hjælpe Station Nord,” siger han.

Da opgaven sidst lå hos det danske mandskab, anvendte man aluminiumstanke til transport af brændstoffet. Fremover skal brændstoffet transporteres i nye gummitanke, der går under navnet BATT 2100.

Gummitanke er smarte, kompakte og lugtfrie
BATT-tanke har været anvendt i de ukrainske IL-76-fly, hvor Air Transport Wing var med på sidelinjen for at assistere det ukrainske mandskab i anvendelsen af tankene. Gummitankene har mange styrker ifølge oversergent Helt. 

”De er nye og har ingen skader. De er nemme at håndtere, og det kræver ikke meget plads at opmagasinere dem, da de kan foldes sammen og være på en Europalle,” siger han.


Udover at tankene er nemme at opbevare, er de lette at reparere, hvis uheldet er ude, og en tank går i stykker under transporten. 

”Sikkerheden er højnet. Hvis der går hul på en tank undervejs, kan vi reparere den i luften med tilhørende lappegrej. Kan det ikke lade sig gøre, kan vi i nødsituationer smide tanken ud af flyet på 30-60 sekunder, når vi har fundet et sikkert sted at droppe den,” siger oversergent Helt.

Et drop kan være nødvendigt, hvis der opstår brand i flyet, eller hvis flyet har brug for at komme af med noget vægt. Nødmanøvren ville kræve længere tid med de gamle metaltanke – ligesom det krævede op mod en hel eftermiddag alene at montere de gamle tanke i flyet. 

”De gamle tanke var besværlige, optog mere plads og behøvede mere eftersyn,” siger oversergent Helt.

 

De oppustelige tanke er produceret i Canada, og hver tank kan rumme knap 8.000 liter brændstof. Der er plads til to tanke i et Hercules-flyGummitankene gør transporten hurtigere, da tankene er hurtigere at montere og påfylde. Tankenes udformning sørger desuden for, at mandskabet ikke bliver generet af lugten af brændstof undervejs på flyveturen – medmindre der sker en lækage.

”Alle, der har med flybrændstof at gøre, ved, det lugter forfærdeligt. Selv meget små mængder lugter voldsomt, og derfor skal der ikke meget til, før man tror, der er en kæmpe lækage,” siger oversergent Helt.  

COVID-19 ændrer på ruten
Transporten af brændstof til Station Nord bliver mere fleksibel af, at Flyvevåbnet igen selv står for opgaven, mener oversergent Helt.

”Hvis Station Nord er ved at løbe tør, tager det en formiddag at gøre et fly klar med brændstof, som kan flyve til Grønland,” siger han.  
Førhen er transporten forgået via Thule Air Base. I år flyver de to Hercules-fly via Nordnorge, bl.a. på grund af COVID-19-situationen. Flyvetiden er nogenlunde den samme fra Nordnorge som fra Thule.

For at aflevere mest muligt brændstof på Station Nord, kan Hercules-flyets egne brændstoftanke også tømmes. På hver tur vurderer piloterne på baggrund af forhold som vind og vejr, hvor meget brændstof tankfolkene kan tage fra flyets egne tanke, uden at de kommer til at mangle på vej hjem.

Målet er at transportere i alt 600.000 liter brændstof til Station Nord henover sommeren. De første 8 missioner har fundet sted i uge 29, hvor Station Nord modtog 131.000 liter brændstof. Flyene skal på vingerne igen henover sensommeren for at transportere de resterende mængder brændstof.