[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]



Hvert år sejler omkring 27.000 skibe igennem Storebælt og hele 35.000 skibe passerer gennem Øresund. I alt 47 mand er ansat til at overvåge trafikken. De 27 sidder ved VTS Storebælt, og de øvrige 20 – hvoraf halvdelen er svenskere – arbejder ved VTS Øresund.

Og der er god brug for, at nogen holder øje med skibstrafikken i farvandene. Alene i løbet af den sidste uges tid har VTS Øresund og VTS Storebælt afværget fem potentielt farlige situationer, hvor skibe enten har været på kollisionskurs eller i fare for at gå på grund.

Indsats der batter
- Vores arbejde betyder, at vi stort set ikke har haft nogen grundstødninger og kollisioner i mange år. Sikkerheden er blevet væsentligt højnet, siden vi begyndte vores arbejde. En af årsagerne er nok den såkaldte ’policecar’-effekt, vores overvågning har; når man ved, at man bliver overvåget, så opfører man sig pænt, siger Jørgen Brandt, der er chef for VTS Storebælt.

VTS Storebælt blev oprettet i 1993 som et led i beskyttelsen af arbejdet med Storebæltsbroen. Siden har de blandt andet haft til opgave at beskytte broen mod påsejling.

- Der har selvfølgelig været kollisioner og grundstødninger siden 1993. Man kan aldrig helt undgå det, ligesom man ikke kan undgå, at biler støder sammen i et lyskryds. Hvis et skib lige pludselig ændrer kurs imod et andet skib, så er der ikke meget, vi kan gøre herfra, siger Jørgen Brandt.

Dansk-svensk samarbejde
Overvågningen af Øresund sker i samarbejde med det svenske Sjöfartsverket. Her overvåges både danske og svenske farvande, og derfor er arbejdet delt lige over imellem svenske og danske medarbejdere.

 - Fagligt adskiller vores arbejde sig ikke fra arbejdet ved VTS Storebælt, men konstruktionen med det dansk-svenske samarbejde gør, at det alligevel er en helt anden situation, siger Per Bæk Hansen, chef for VTS Øresund.

- Vi er bemandet med tre mand døgnet rundt, og det må ikke være tre mand fra den samme nation. Fordi vi overvåger både svenske og danske farvande, så skal bemandingen altid være blandet. Det er et tæt samarbejde; vi sidder det samme sted og har fælles procedurer, fortæller Per Bæk Hansen.

Kaptajnens ansvar
Selvom VTS observerer en potentielt farlig situation, så hviler ansvaret altid på skibets kaptajn.
- Vi kan kun opfordre skibene til for eksempel at ændre kurs, og som oftest lytter de også til os. Men vi kan ikke sige til dem, hvad de skal gøre. I sidste ende hviler ansvaret på det enkelte skibs kaptajn. Det er hans ansvar, hvordan skibet sejler, siger Per Bæk Hansen.