[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

– Vi håber, vi kan slukke for radaren på lørdag, siger oberst Lone Træholt, der er chef for flyvevåbnets Air Control Wing. Den civile radar, som fremover skal levere luftbilledet over Kabul, har manglet nogle reservedele, men nu er den ved at være klar. Det er meningen, at DARIS, som det danske radarbidrag bliver kaldt, skal pakkes ned senest 1. november.
Lone Træholt kan se tilbage på en succesrig mission:
– Det begyndte med, at vi sendte et Herculesfly til Kabul. Besætning var ikke tryg ved flysikkerheden. Så gik vi på bedste danske manér i gang med hjemmesløjd og fandt på at sende en radar derned, som var blevet i overskud, da luftforsvarssystemet DeHawk blev nedlagt. De mange uheld i lufthavnen forsvandt, og vores radar blev uundværlig, fortæller Lone Træholt.

DARIS har en imponerende statistik. Radaren har været operativ 99,2% af den tiden siden, missionen begyndte august 2005. Dengang var der kun 100 til 200 starter og landinger i lufthavnen om dagen. Det tal er takket være DARIS’ indsats steget til over 400. Luftrumsovervågningen i Kabul er egentligt en civil opgave, og det da også et civilt amerikansk firma, der afløser danskerne.

Vigtig missionserfaring
Selv om DARIS har været en succes, er Lone Træholt glad for at få sine folk hjem.
– Vi fik hele tiden at vide, at nu skulle DARIS snart hjem, men så blev missionen forlænget igen og igen. Det betød, at vi skulle have nye folk til Kabul med kort varsel, uden vi fik en slutdato for missionen, siger Lone Træholt.
– Den store erfaring ophæver de ulemper, vi har haft ved missionen, fortsætter hun. For de fleste i Air Control Wing er det noget nyt at skulle udsendes. Det kan ændre sig, når Air Control Wings nye langtrækkende radar 1. januar 2010 er klar til internationale missioner.

Det er usikkert, hvad der skal ske med RAC radarerne – den type radar, som var i Kabul. Foreløbig skal de overgå fra hæren til flyvevåbnet, men det er uvist, om de skal udfases eller bruges som et supplement til de to store langtrækkende radarer, som Air Control Wing fik i 2007. 

Se indslag om DARIS på forsvarskanalen.