I solopgangen efterser en dansk tekniker F-16 og de monterede missiler.

I solopgangen efterser en dansk tekniker F-16 og de monterede missiler. Foto: Forsvaret

Af: Forsvarskommandoen

 

På Siauliai luftbasen i det nordlige Litauen finder man i disse dage et dansk F-16-bidrag. Det vil i perioden fra september til december være indsat med fire F-16 kampfly og cirka 60 af Flyvevåbnets medarbejdere. Bidraget er en del af NATOs indsats i regionen, hvor medlemslande af NATO på skift står klar til at patruljere og afvise fremmede fly og på den måde yde luftstøtte i området.

 

”Man kan beskrive os som luftens politi. Den rolle, som politiet har på land, den har vi i luften. Vi skal være klar til at rykke ud 24 timer i døgnet - syv dage om ugen,” siger chefen for bidraget med kaldenavnet NIE.

 

NIE forklarer videre, at de danske fly næsten dagligt har været anmodet om at flyve afsted for typisk at overvåge eller inspicere fly, som enten ikke kan eller vil identificeres.

 

”De fleste gange er vi ude at kontrollere russiske fly, der flyver gennem internationalt luftrum. Hvis ikke de anvender elektronisk udstyr til at angive deres position, så sikrer vores tilstedeværelse, at luftovervågningsenheder kan se den pågældende aktivitet og agere efter det,” fortæller NIE.

 

De danske F-16 observerer her russisk Flanker og Blackjack.

Foto: De danske F-16 observerer her russisk Flanker og Blackjack. Foto: Forsvaret

Det handler om sikkerhed

Udover at håndhæve de baltiske landes suverænitet, så handler den danske tilstedeværelse i høj grad om at give Estland, Letland og Litauen de bedste forudsætninger for at have et sikkert og stabilt miljø for afvikling af såvel militær og civil flytrafik. Derfor er Baltic Air Policing en mission, der indeholder et bredt spektrum af opgavetyper. Det kan variere fra at møde russiske transportfly, der flyver til Kaliningrad med post, til russiske kampfly, der træner forskellige operationer.

 

Læs mere her: F-16 til baltikum

 

”Luftbilledet er meget dynamisk, og vi ved ikke nødvendigvis, hvad vi møder, før vi er i luften og på vej mod målet. Det betyder, at vi konstant skal være fleksible i vores måde at tilgå opgaverne,” afslutter NIE, der forbliver chef for bidraget frem til hjemrejsen før jul.

 

Artikel fortsætter efter fotos.

 

Måske sidste gang med F-16

Det er ottende gang, at danske F-16 kampfly er udstationeret til Baltikum for at støtte de baltiske lande med at hævde suverænitet og opretholde overvågning af luftrummet. Men som planen er nu, bliver det formentlig også sidste gang.

 

De aldrende, men fortsat funktionsdygtige F-16 kampfly, skal inden længe udfases, og F-35 skal i 2025 overtage opgaverne fra F-16. I den mellemliggende periode er der planlagt pause fra internationale missioner, så Flyvevåbnet kan fokusere på transitionen fra F-16 til F-35.

 

Danmark har i alt købt 27 F-35 kampfly, hvoraf de første anvendes til omskoling af danske piloter i Arizona, USA. De første fly, der skal operere fra Flyvestation Skrydstrup, er planlagt at lande i Danmark i oktober 2023.

Faktaboks:

  • Sted: Litauen
  • Periode: 1. september til 1. december, 2021.
  • Missionstype: Air Policing – Baltic Air Policing
  • Bidrag: Fire F-16 kampfly, cirka 60 medarbejdere.