soldater på vej til dansk helikopter i Malis ørken

Franske specialsoldater på vej til dansk helikopter i Malis ørken

Af Henrik Kastenskov, Forsvarskommandoen

 

“I bund og grund er det en rodebutik hernede. Hvor modstanderens alliancer hele tiden skifter, og hvor motivationen for at kæmpe mod regeringen og koalitionen den ene dag kan være politisk, for den næste at skifte til interne stridigheder på grund af stamme- eller familierelationer. Det gør, at vi hele tiden skal være på tæerne”.

Samtalen med efterretningsofficeren falder i starten af november til en brifing om situationsbilledet i Mali konkret og i Sahelregionen generelt. Anledningen er den snarlige afslutning på den danske mission, hvor Danmark i hele 2020 har bidraget med to Merlin E101 transporthelikoptere til den franskledede Operation Barkhane.

 

Spørger man den franske øverstbefalende for de cirka 5.000 mand, der udgør Operation Barkhane, Oberst Sylvain Coulon, så har det danske bidrag været vitalt for operationens succes: “Afstandene hernede er så store (Mali er næsten to gange større end Frankrig), og transportvikårene over land så svære, at vi ville have meget vanskeligere ved at gennemføre operationer, hvis ikke det var for blandt andet de danske helikoptere. De har med deres effektivitet og stabilitet ydet et stort bidrag”.

Udover de to danske Merlin-helikoptere støtter det britiske bidrag med et antal Chinook’s ligesom franskmændene selv flyver i området. Men som alt andet i Mali udfordres også disse af varmen og støvet, der er meget hårdt ved udstyret, og kontinuerlige eftersyn er derfor en del af hverdagen.

 

franske specialsoldater skal med dansk EH101



TOB er pilot på helikopteren, og når han kigger tilbage på sin tur, finder han en stor professionel tilfredsstillelse i dels at gøre det, han er uddannet og trænet til, men også i at opleve, hvor stabil en platform Merlin helikopteren er:

 

“Fra start af var Merlin-helikopteren i pressen udråbt til at være Forsvarets seneste fejlkøb, men hvis der er noget, den her mission har vist os, så er det, at den er utroligt god til de her opgaver. Vi befinder os i et ekstremt udfordrende miljø på grund de høje temperaturer og på grund af støvet. Det betyder vi en stor del af tiden flyver tæt på maks belastningen, og alligevel leverer de her helikoptere bare hver gang”.

Inde i den ene telthangar går den tekniske stab og servicerer helikopter M-502 efter dagens flyvninger. Den har netop rundet 400 timers flyvetid, og står derfor overfor et større eftersyn. Et syn, der normalt tager en lille uge, men som gennemføres på knap fire lange dage.

 

Oppe ved rotoren sniger temperaturen sig i dagtimerne op over de 50 grader på trods af de seks kølere, der hele tiden blæser kold luft ind. Men teknikerne kører løs. Efterspørgslen på helikopterkapaciteten er jo stor.

 

Se web-dokumentar om helikopternes indsats og arbejde i Mali: