Nyheder
Følg Forsvaret på X
Døgnrapport
Arrangementer
Forsvarets arealer
Publikationer
Flyvevåbnets mobile radar har fra januar 2016 til december 2019 overvåget og kontrolleret luftrummet over Irak. Det har været et værdifuldt bidrag til koalitionens meget aktive luftstyrker.
Den danske radar på Al Asad Airbase den 1. december 2019 kort før teknikerne fra Air Control Wing slukkede den. Foto: Major Kim (presseofficer ved Træningsbidraget) / Forsvaret.
Hele 95 procent af tiden fik koalitionens flystyrker deres luftbillede fra den danske radar i Iraks ørken i de fire år, hvor Flyvevåbnets mobile radar var udsendt til at støtte Operation Inherent Resolves kamp mod terrorbevægelsen ISIL. Over 100 soldater fra Flyvevåbnets Air Control Wing har i den tid været af sted enten som teknikere ved radaren på Al Asad Airbase i Irak eller som operatører i luftoperationscenteret Al Dhafra Air Base i De Forenede Arabiske Emirater.
Den mobile, jordbaserede radar var fra januar 2016 på plads Irak på Al Asad Airbase – samme sted som det danske træningsbidrag fra Hæren hørte hjemme.
Radaren registrerede døgnet rundt flyvende objekter og producerede radarplots. Disse sendte den til et luftoperationscenter i De Forenede Arabiske Emirater, hvor det operative personel kunne bruge informationerne til at danne sig et overblik over det samlede luftbillede. Ud fra dette luftbillede koordinerede koalitionen og de danske operatører koalitionens luftoperationer og sørgede for deres flyvesikkerhed. Det drejede sig blandt andet om at udpege ruter for koalitionens fly, holde dem adskilt fra andre fly, herunder civil flytrafik, styre flyene til og fra tankfly samt til de områder, hvor de skulle løse operative opgaver. Bidraget bestod af cirka 30 mand med omkring ti teknikere, der sørgede for driften af radaren, og omkring 20 operatører, der sad i luftoperationscentret på Al Dhafra Air Base i De Forenede Arabiske Emirater. Senere i missionen kunne antallet af teknikere på Al Asad Airbase i Irak reduceres til syv mand.
Billedet viser de danske beboelsestelte for Flyvevåbnets udsendte til radarbidraget, som er indsat i kamp mod ISIL på Al Dhafra Air Base, lidt uden for Abu Dhabi, Forenede Arabiske Emirater. Foto: Forsvaret.
I begyndelsen af missionen var formålet med det danske radarbidrag, at det skulle aflaste koalitionens AWACS-fly, der fungerer som et luftbåret kontrol- og varslingssystem. Desuden blev radaren indsat i et område, hvor der ikke hidtil havde været radardækning. Koalitionsstyrkerne var meget tilfredse med det meget driftssikre luftbillede, som de fik fra den danske radar, så danske politikere forlængede bidraget flere gange.
Blandt andet stod de danske operatører for luftkontrol til 80 procent af lufttankningerne i det sydlige Irak i 2016. En meget vigtig opgave, når mange af flyene flyver det, der svarer til en distance fra København til Rom, bare for at nå ind til missionsområdet. Uden lufttankningen ville flyene ikke have nok brændstof til at kunne gennemføre missionerne. Samlet set udførte bidraget en opgave, som ingen andre i området kunne udføre, og uden et opdateret radarbillede ville OIR-missionerne, herunder de danske F16-missioner, ikke kunne være afviklet i samme antal og tempo.
Foto fra januar 2019, hvor radaren rent undtagelsesvis ikke var i drift, da teknikerne fra Air Control Wing udførte det årlige eftersyn. Foto: Simon Elbeck / Forsvaret.
Efter næsten fire år i Irak trængte den danske radar ved udgangen i 2019 til en opdatering og den danske regering besluttede at trække radarbidraget hjem. Selv om personellet fra Air Control Wing i december 2019 slukkede for radaren, pakkede den ned og transporterede den hjem til Danmark, fortsatte Flyvevåbnet med at bidrage med operatører til Operation Inherent Resolve, der sammen med amerikanske kollegaer guidede fly henover Mellemøsten for at bekæmpe ISIL.