[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Du kender det sikkert godt: Mens du sidder bag rattet, begynder en af bilens advarselslamper at lyse. Du kører videre, som om intet var hændt. Så alvorligt kan det vel ikke være - bilen kan jo stadig køre.

Den strategi fungerer ikke, hvis man sidder i cockpittet på en helikopter. Hvis noget ikke fungerer, risikerer man i værste fald, at den styrter ned. Derfor har to af Forsvarets helikoptere i det forgangne døgn foretaget såkaldte sikkerhedslandinger.

To sikkerhedslandinger
I går eftermiddag registrerede besætningen på en Merlin-helikopter (EH-101) en mislyd i en gearboks, da helikopteren foretog en krængning. Besætningen besluttede at lave en sikkerhedslanding i nærheden af Ebeltoft. 
Lidt længere nordpå konstaterede crewet på en S-61, at en advarselslampe i cockpittet blinkede, og derfor satte de helikopteren ned på en mark i nærheden af Brovst. Helikopteren blev surret for at sikre den mod vinden på den åbne mark, og militærpolitiet blev for en sikkerheds skyld sat til at bevogte Sikorskyen.

De to sikkerhedslandinger viser, at sikkerhedsprocedurerne i flyvevåbnet bliver taget alvorligt - uanset om flyvningen foregår i en ny eller ældre helikopter.
Her til morgen stod S-61'eren endnu i Nordjylland. Flyvevåbnets mekanikere gennemgår maskinen, inden den kan flyve videre - der er muligvis tale om en fejl i oliekøleren. EH-101'eren kunne flyve tilbage til Flyvestation Karup allerede i går eftermiddag.