[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Forsvarets nye EH101-helikoptere fortsætter den opadgående kurve. Rådighedskapaciteten for helikopterne – det vil sige den tid, som helikopteren er klar til at bruges til eksempelvis redning – har været jævnt stigende, og har de seneste måneder ligget et godt stykke over 50 procent.

Nogle af de væsentlige årsager til den positive udvikling er, at det er blevet nemmere at skaffe reservedele, fordi vedligeholdelsen er blevet sat bedre i system. Desuden er mere information om helikopterne en væsentlig faktor.

Den positive udvikling er et resultat af et meget tæt samarbejde mellem Flyvertaktisk Kommando og Forsvarets Materieltjeneste i form af arbejdsgruppen Tiger Team, som har fokus på alle Forsvarets helikoptere.

Men vedligeholdelsesbyrden og en uforventet høj fejlhyppighed på EH101 har dog haft indflydelse på økonomien i helikopterne.

- Der er en ekstra regning på investering i reservedele og materieldrift, men vi er fuldt overbevist om, at vi kan løse opgaven, siger generalmajor Per Pugholm Olsen fra Forsvarskommandoen.

Det samme er major Lars-Henrik Thorngreen, som er pilot og chef for redningshelikoptereskadrillen, eskadrille 722.

- Jeg synes, vi løser opgaven bedre end vi gjorde med den gamle helikopter, og på sigt vil vi også kunne løse troppetransportopgaven, siger han.

Han fortæller, at EH101 i forhold til den ældre S-61-helikopter er større, har mere løftekapacitet og flyver hurtigere. Og så er den bedre udstyret til patientbehandling.

- Vi kan flyve i forhold, vi ikke har kunnet flyve i før i den gamle helikopter. Og den er i højere grad automatiseret, med for eksempel automatpilot. Det betyder, at vi kan bruge mindre tid på at flyve helikopteren og i højere grad bruge tiden på at løse opgaven, siger Lars-Henrik Thorngreen, som har flyvernavnet SUN.

Forsvaret vurderer, at det er realistisk at fastholde rådighedsprocenten på det nuværende niveau, og at der er potentiale for at forbedre rådigheden i et fortsat tæt samarbejde med fabrikanten.