[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Jan Schelbech

Forsvaret Materieltjeneste har på kort tid løst problemerne med de pansrede Toyota Land Cruisere. I samme omgang har man opbygget og leveret nye biler til brug ved den danske ambassade i Bagdad.

Listen med problemer på Forsvarets pansrede Toyota Land Cruisere har været lang. Så lang at de danske protection teams ikke kunne køre i den farlige Red Zone i Bagdad med medarbejdere fra den danske ambassade i nogle måneder sidste år.

Under pres
Toyotaerne har været ramt af en del børnesygdomme, ikke mindst fordi det første anskaffelsesprojekt skulle køres igennem lynhurtigt. Sikkerhedssituationen i Bagdad krævede, at de pansrede biler kom på plads i den irakiske hovedstad.

Men problemerne er løst nu. I samarbejde med Hærens Operative Kommando, Jægerkorpset og Værksted Danmark. De første 10 af i alt 26 nye køretøjer blev leveret onsdag den 30. januar til personbeskyttelsesdetachmentet i den irakiske hovedstad. Samtidigt har man fået opgraderet tre af de gamle køretøjer.

Hele det nye Land Cruiserprojektet begyndte den 29. marts 2007, og sidste sommer kunne de første forbedrede biler køre ud af porten til ambassaden. Endnu mangler der klargøring og opbygning af yderligere 6 pansrede biler og 10 upansrede til uddannelsesbrug ved Jægerkorpset.
10 måneder efter projektstart kan souschef i den logistiske operationssektion i FMT, Morten Rathmann, se tilbage på en veludført opgave.

- Det har været en spændende udfordring, men også hektisk. Vi har haft en mand på fuld tid, der ikke har lavet andet end at stå for koordinationen mellem myndighederne, Samtidigt har mekanikerne ved Værksted Danmark arbejdet på højtryk, siger han.

Eftersøgning i gang
Løsningen på problemet med de eksisterende biler lå lige for. Her var udfordringen at finde en serviceudbyder, der kunne udføre de nødvendige modifikationer. Til gengæld var der store problemer med at skaffe nye køretøjer.

- Det har været det muliges kunst. Verdensmarkedet var simpelthen støvsuget for den type Land Cruiser med dieselmotorer, som vi benytter, siger Morten Rathmann.

Til sidst valgt FMT at bryde med forsvarets udstrakte brug af dieselbiler. De nye Land Cruisere er udstyret med en V8 benzinmotor med 300 hestekræfter. Den opmærksomme læser vil så sikkert undre sig lidt. Benzintanke og eventuelle skudhuller er en dårlig kombination.

Bomstærke vogne
Det skal de pansrede køretøjer til personbeskyttelse kunne modstå. Heldigvis brænder benzin først uden for tanken. Løsningen er lige så enkel, som den er genial. Tankene i de nye biler er udstyret med gummimembraner ligesom på fly. Hvis der opstår et hul i en tank, vil gummimembranen hurtigt lukke det igen.

Opbygningen af de 10 pansrede køretøjer er udført af det tjekkiske firma SVOS i samarbejde med Værksted Danmark.