[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

- 60 seconds, råber den britiske Forward Air Controller (FAC). Kort efter bliver himlen gennembrudt af en høj hvinen efterfulgt af et brøl fra det angribende tjekkiske Albatros-jagerfly, som FAC’en netop har guidet til sit fjendtlige mål.

Rundt omkring briten står folk fra det danske TACP-batteri fra Varde, og instruerer og giver tilbagemelding på hans præstation. TACP står for Tactical Air Control Party, og det er en enhed, der har til opgave at styre allierede fly mod deres mål. I spidsen står Forward Air Controlleren, som er den officer eller befalingsmand, der har direkte kontakt med piloten via radio.

Realistisk træning
- Før i tiden trænede Forward Air Controlleren ved at stå på et sted med god udsigt over landskabet, hvorfra han i ro og mag kunne styre flyene ind til deres mål, fortæller Peter Rønning, som er kaptajn og chef for TACP-batteriet fra Dronningens Artilleriregiment i Varde.

- Før i tiden trænede Forward Air Controlleren ved at stå på et sted med god udsigt over landskabet, hvorfra han i ro og mag kunne styre flyene ind til deres mål, fortæller Peter Rønning, som er kaptajn og chef for TACP-batteriet fra Dronningens Artilleriregiment i Varde.

- I dag viser erfaringen fra Afghanistan, at virkeligheden ser helt anderledes ud. FAC’ens opgave er at sørge for flystøtte til for eksempel en deling eller et kompagni, som er på patrulje i Green Zone. Han følger enheden til fods og er med helt fremme, når krigen raser, uddyber Peter Rønning.

De danske TACP’ere er begyndt at træne på en måde, der svarer til de faktiske forhold ved fronten i Afghanistan. I det enorme militære øvelsesterræn i Libava, der ligger tæt på Tjekkiets næststørste by, Brno, har de lavet en handlebane, hvor de træner deres Forward Air Controllere.

Læs resten af reportagen og se billeder fra Flying Rhino her