[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Den danske befolkning er blevet klogere på krigen i Afghanistan. Det er resultatet af DR’s store tema om Afghanistan, der fyldte programfladen i både radio og tv i uge otte. Omkring 2,7 millioner så med på et af DR’s mange programmer om Afghanistan i løbet af ugen. Hertil kommer de mange, der fulgte med i nyhedsudsendelserne, Aftenshowet eller på radioen og på nettet.
- Det er superpositivt, at Danmarks Radio laver en temauge. Der er ingen tvivl om, at befolkningen er blevet klogere. Erkendelsen af at det er Danmark, der er i krig i Afghanistan, ikke bare Forsvaret, siver langsomt ind hos befolkningen, siger Ole Kværnø, der er chef for mediegruppen på Forsvarsakademiet.

Mediegruppen på Forsvarsakademiet har i løbet af ugen mærket en kraftig stigende interesse for Afghanistan fra både foreninger og pressen. En interesse, som Ole Kværnø håber og forventer, varer ved.
- Ugen har vist, at både befolkningen og pressen vil have reel og korrekt information. Befolkningen lader sig ikke spise af med succesoverskrifter. Det er jeg særligt glad for, siger Ole Kværnø.

Det mest sete program i løbet af temaugen var afslutningsdebatten i 21 søndag, der blev fulgt af 775.000 seere. En anden stor succes var Karsten Kjærs serie ”Danskere i krig”, der i gennemsnit havde 448.000 seere. Netop den serie fremhæver nyhedsredaktør i DR, Ninna Kokholm, som et program, der har gjort hende klogere på, hvad der foregår i Helmandprovinsen.
- Det er mere brutalt, end jeg havde forestillet mig, siger hun.

På trods af intern tilfredshed med den store satsning og mange positive reaktioner fra seerne, ved Ninna Kokholm ikke, om DR også fremover vil sætte ekstra fokus på krigen i Afghanistan. Men hun udelukker ikke, at temaugen sætter sig mere varige spor i nyhedsdækningen
- Også internt har temaugen åbnet øjnene for den konflikt, som vi er en del af, og det kan måske afspejle sig i den fremtidige dækning, siger Ninna Kokholm.