[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

En vandflyver var lørdag den 16. maj på vej fra Canada til Narsarsuaq på Grønland - en tur, piloten havde fløjet mange gange. Han stødte imidlertid i kraftigere modvind, end han havde forventet, og fandt pludselig sig selv for langt fra kysten uden at vide helt nøjagtigt, hvor meget brændstof han havde tilbage.

Alarm
Han havde tanket flyet i Canada, men var efterfølgende kommet i tvivl om, hvorvidt han havde fået nok brændstof ombord, og da måleren i flyet viste lavere beholdning end han havde regnet med, måtte han kalde efter hjælp.
- Vi blev alarmeret, fordi han var bange for, at han ville gå i vandet cirka 25 mil før han nåede kysten ved Narsarsuaq, forklarer Kristian Kjær, som er fartøjschef på det Challenger-fly, der i disse dage flyver på Grønland.
- Vi var på vej ud for at flyve fiskeriinspektion og vendte om, da Rescue Coordination Centre Søndre Strømfjord tilkaldte os. Der er ikke radarbilleder over Grønland, så vi fik bare en retning ud fra hans sidste kendte position.

Efter forholdsvis kort flyvetid fandt de det lille sportsfly knap 200 kilometer fra kysten, hvor det fløj i hård sidevind.
- Vi kunne se, at den fart han skød og afstanden til Narsarsuaq betød, at han ville blive tvunget til at lande på det åbne hav. Det ville ikke være godt, for der var omkring fem meter høje bølger i området. Det er forhold et fly af den type vil have det svært i, forklarer Kristian Kjær.

Stemningen i Challenger-flyet var spændt, men rolig. Piloten på det nødstedte fly var forberedt på det værste og sad i overlevelsesdragt og redningsvest.
- Vi lå og cirklede rundt om ham, da vi fløj tre gange så hurtigt som ham. Vi havde forberedt en redningsflåde, vi i nødstilfælde ville kunne kaste ud til ham.

Ny kurs
Besætningen ombord på Challenger-flyet blev enig om, at anbefale piloten at flyve mod Grønnedal, der ligger længere nordpå. Det betød, at han kom til at flyve i medvind i stedet for modvind.
- Også selvom han ikke ville kunne flyve helt til Grønnedal, ville han kunne komme så langt nordpå, at han ville kunne lande i læ af kysten, og dermed i noget lavere bølger.

I mellemtiden var en Sikorsky S-61 helikopter fra Air Greenland blevet sendt i luften for at assistere, og de tre luftfartøjer fulgtes ad hele vejen til Arsuk Fjord, hvor Grønnedal ligger.
- Det viste sig, at vandflyveren i medvind kunne flyve hele vejen og lande sikkert ved Grønnedal. Den sejlede roligt ind til kysten med eskorte. Piloten fortalte, at han kort før landing kunne se at flyet meldte fuel low, og så er det er ved at være slut, siger Kristian Kjær, som er helt sikker på, at det gjorde en stor forskel, at de fik han vendt i den rigtige retning.
- Det er ikke godt at vide, hvad der var sket, hvis han skulle have landet i så høje bølger.

Fakta:
Flyvevåbnets Challenger fly med besætning er på Grønland ti dage om måneden. Mens de er der, arbejder de med alt fra godstransport og forsyningsdrop over fiskeriinspektion til redningsmissioner.

Kilde: Flyvertaktisk Kommando