[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Nogle - måske særligt yngre, håbefulde kamppilotkandidater – vil nok opfatte den markante fartnedsættelse fra F-16’eren til C-130J Hercules, som en degradering a la at skifte status fra Formel 1 racerkører til lastvognschauffør.

Men ikke JAU med det borgerlige navn Jimmy Beuschau, 42-årig kaptajn i Flyvevåbnet med 14 år og knap 2000 timer på F-16’erens efterbrænder. Bl.a. har han fløjet 21 missioner over Afghanistan. JAU har nemlig nu selv valgt at lade sig omskole fra Forsvarets skarpeste kniv i skuffen til flyvevåbnets mere socialt anlagte slider.

Og det sociale er da også en af årsagerne til hans valg, selv om muligheden for at kunne blive boende i Aalborg, frem for at skulle flytte efter Aalborgs sidste kampfly til Skrydstrup mere end 200 km sydpå også har vejet tungt for ham og familien med kone og tre skolesøgende børn. De skal helst heller ikke flytte.

Ældre og mere social
- Med alderen og erfaringen ændrer man holdning til mange ting. Man bliver også bevidst om, at F-16 ikke er hele Forsvaret, og hvordan kampflyene umuligt kunne fungere uden alle vores andre kapaciteter inklusiv transportfly, forklarede JAU på sin 1. tur som observatør i sidste uge. Den fandt sted, da en Hercules sammen med medlemmer af Frømandskorpset skulle træne faldskærmsdrop i bare 500 meters højde over Isefjord i mørke.
- Hvor jeg tidligere opfattede mig som solist, glæder jeg mig nu oprigtigt og har stor lyst til at arbejde med som en del af en besætning, altså et hold, fortsatte han gennem headsettet.
 
Kaptajn Beuschau har de seneste tre år ageret ”skrivebordsgeneral”, som han siger, hos FTK i Karup, hvor han har haft med flysikkerhed at gøre først på F-16 og det seneste år med de store fly. Den oplevelse har også skærpet hans interesse for et sporskifte

Simulatorkursus i USA
JAU fik ikke lov at røre ved meget i cockpittet en aften over Isefjord, blot observere fra bagsædet, hvordan dagens piloter gennemførte deres del af operationen til perfektion. For selv man skulle tro, at JAU efter 14 år ved mach 2 også burde være i stand til at flyve noget så langsomt som en Hercules, så er der mange andre og nye procedurer, der bl.a. har med mastodontens vægt at gøre, der først skal indarbejdes.
- I næste måned tager jeg på tre måneders simulatorkursus i USA, og først derefter bliver der hands-on, som kaptajn Beuschau udtrykker det.