[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Karen Dahlin

Kommunikation er vigtig. Derfor tester Flyvevåbnet et nyt radiosystem, der skal bruges i de situationer, hvor Flyvevåbnet arbejder sammen med politi og det øvrige beredskab.
- Der er blevet indført et nyt sikkerhedsnet, som sikrer, at Falck, politi, brandvæsen og forsvaret taler på det samme net. I morgen afprøver vi vores specielle system, som bliver kaldt SINE, siger kaptajn Christian Loldrup, der er testpilot i Flyvertaktisk Kommando og også lystrer pilotnavnet DES.
Der er to formål med flyvningen, som piloten og besætningen om bord er særligt opmærksomme på.
- Vi skal sikre, at dækningen af radiosystemet er, som vi forventer, og at vores procedurer virker, sige Christian Loldrup.

Ingen trafikkontrol i denne omgang
Helikopteren flyver i tidsrummet mellem klokken 10 og 14, flyvningen kommer til at foregå i lav højde.
- Vi starter med at flyve i 500 fod, hvor vi rekognoscerer forhindringer som antenner og høje bygninger. Altså ting, der stikker op, som helikopteren kan flyve ind i. Når vi har gjort det, går vi ned på 150 fod, hvad der svarer til 50 meter over den højeste forhindring, og dernede tjekker vi SINE-systemet, siger Christian Loldrup.
Og der er en god grund til at rekognosceringen foregår i 500 fods højde.
- Vi forsøger at undgå at genere folk på jorden. Vi bruger også helikopteren til trafikkontrol, så der er måske nogle bilister, der tror, at der er hastighedskontrol, men det gør jo ikke noget, siger Christian Loldrup.
Helikopteren flyver en rute fra Bella Centeret til Svanemøllen, men også beboere i Klampenborg, Kongens Lyngby, Værløse, Harestrup og Ishøj kan være heldige at se helikopteren i over deres byer.