[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Transporter af gods og personel til de danske styrker i Helmand-provinsen i Afghanistan sker mere sikkert end tidligere. På nuværende tidspunkt opererer seks eksemplarer af de nyudviklede pansrede lastbiler, MAN SX, i Helmand.


Et Antonov-124 fly bragte allerede i november fire nye lastbiler fra Danmark til Kandahar Air Field. Herfra blev de hver enkelt fløjet med et Ilyushin-76 til Camp Bastion.

De nye lastbiler skulle egentlig først have været indsat i forbindelse med næste hold danske soldater, der tager til Afghanistan til februar, men det er lykkedes at få flere af dem klar, så de allerede nu kan gøre arbejdet mere trygt for de soldater, der kører forsyninger mellem baserne i det danske ansvarsområde.


Så er MAN SX på fast grund i Camp Bastion.

Allerede tidligere i 2008 kom der to eksemplarer af de nye lastbiler til området. På den måde blev bilen testet under realistiske forhold, så man på den baggrund kunne lave eventuelle tilretninger på de følgende eksemplarer, hvoraf det danske forsvar har bestilt i alt 200.
- SX’erne har vist sig at være et stort fremskridt for os. Ikke alene betyder det enormt meget mentalt for vore folk, at de ikke længere er så udsatte, hvis de kører på en mine eller en IED (hjemmelavet bombe, red). Det har også vist sig at være utroligt driftsikre og kraftige maskiner, der lever op til alle vore forhåbninger, siger kaptajn Søren, der er chef for logistiksektionen i den danske bataljon i Helmand.
De nye lastbiler er langt mere stabile end de gamle lastbiler til at køre gennem uvejsomt ørkenlandskab, og det har vist sig, at de kan følge de pansrede mandskabsvogne, der sikrer kolonnen.


Logistikchefen er glad for de nye køretøjer. De to første har soldaterne døbt ”Ironman” og ”Dark Knight”, og det siger vel alt om køretøjernes formåen og soldaternes mening.

Logistikchefen fortæller, at noget af det, han sætter meget pris på ved de køretøjer, er, at de er udstyret med en stabil kroghejs.
- Almindelige fastlad er på vej ud. Med kroghejs kan vi køre hen og hente en container, der er fyldt på forhånd og køre den et andet sted hen og læsse den af. For vores vedkommende betyder det, at lastning og losning kun tager få minutter. Dermed kan vi køre mere og udføre vores arbejde bedre og hurtigere, siger Søren.
- Vi er også utroligt glade for, at SX’en er udstyret med topcover. Det betyder, at folkene på lastbilen kan sikre sig selv, og dermed kan vi skære ned på anvendelsen af beskyttelseskøretøjer. Jeg ser en mulighed for, at vi i fremtiden på transporter mellem Bastion og Price kan nøjes med enkelte føringsvogne. Dermed kan flere soldater komme ud og løse opgaver, der skaber sikkerhed for lokalbefolkningen, siger Søren.

Kilde: Hærens Operative Kommando