[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Radarflyene med betegnelsen Airborne Warning And Control System (AWACS) har hovedkvarter på den tyske base i Geilenkirchen. Det ville være uhensigtsmæssigt at skulle flyve hver mission fra Geilenkirchen på grund af afstanden til missionsområderne.
Derfor opererer AWACS-besætningerne fra henholdsvis Tyrkiet og Sicilien.

Danskerne udfylder rundt regnet alle funktioner om bord; det vil sige på teknikersiden, inden for det radaroperative og i cockpittet. Siden den 15. januar i år har Nato’s AWACS-fly støttet luftoperationerne over Afghanistan. De multinationale besætninger har på skift været udsendt til Konya-basen, der ligger i den vestlige del af Tyrkiet.

Ekstremt lange arbejdsdage
Kim, der er kaptajn, har i april fløjet en del missioner over Afghanistan i sin egenskab som Fighter Allocator. På sine missioner har han det overordnede ansvar for de luftoperationer, der skal udføres af flyene i hans ansvarsområde.
For at komme fra Tyrkiet til Afghanistan kan der ikke bare flyves, som var det fra A til B. Visse lande skal der flyves udenom, og derfor giver en enkelt mission rigtigt mange flyvetimer i logbogen.

- Når vi fra Geilenkirchen flyver missioner eller træning i Europa, kan flyvetimerne godt nå op på en otte-ni stykker. I forbindelse med Afghanistan-flyvningerne er det langt flere, og det er lufttankningerne, der gør, at det kan lade sig gøre, siger Kim og fortæller samtidigt, at den maksimale arbejdstid for besætningen er 20 timer, inklusive forberedelse og debriefing.

Luften i flyet er meget tør, og kabinetrykket svarer til en højde på 2000 meter. For Kims vedkommende er han højkoncentreret 60 til 70 procent af tiden, han er i luften. Sammenlagt er en lang mission hård ved kroppen, så tiden på jorden i henholdsvis Konya og en base i Afghanistan bliver brugt til at restituere kroppens balance, herunder søvnrytmen.
Det er både fysisk og psykisk hårdt at flyve så mange timer, mens man altid skal være på toppen og levere et fejlfrit produkt i et skarpt missionsområde.

Flyet er parkeret og ’pakket ned’ på Konya-basen, og Kim kan se frem til de næste par dage, hvor kroppen kan få genoprettet balancen. (Foto: Arne Bach Nielsen)

Kilde: Flyvevåbnet