[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]




Af Lars Bøgh Vinther, Værnsfælles Forsvarskommando

Thorbjørn, Danbjørn og Isbjørn har været lagt op ved kaj i Frederikshavn de sidste år efter beslutningen om at isbrydning ikke længere skulle varetages af Forsvaret.  I starten holdt de gamle besætninger liv i skibene med henblik på videresalg, men efterhånden fik søfolkene andet arbejde eller gik på pension, så til sidst var der kun en enkelt sømand til at holde varme på maskinen.
De er dog i så stand at alle isbrydere nu sælges til fortsat isbrydning.

- Vi har fået et pænt tocifret millionbeløb for Thorbjørn, fordi skibet kan anvendes mange år endnu, fortæller salgschef Jesper Bo Nielsen fra Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse (FMI).
-En skrotpris ville have været betydeligt lavere, men det har hele tiden været planen at skibene skulle anvendes videre, fortsætter Jesper Bo Nielsen i telefonen fra Frederikshavn, hvor FMI arbejder på at afslutte salget af de sidste isbrydere.
Salget ventes gennemført over de næste måneder. Også Danbjørn og Isbjørn skal ud og bryde is i privat regi.

Thorbjørns nye ejere er Stevns Broker P/S, et selskab under Svenborg-firmaet Nordane Shipping. Det er også værftet i Svendborg der skal gøre Thorbjørn fuldt funktionsdygtig igen. Bl.a. håber firmaet at det bliver muligt at montere en bovpropel på skibet, så det bliver mere manøvredygtigt.

- Vores fremtidige kunder ser gerne at der kommer bovpropel på, fortæller chefen for Nordane Shipping, Niels Højlund Hansen.
- Vi regner med at der er plads til en 400 KW motor og propel.
 
Nordane Shipping har stor erfaring med isbrydning. I 40 år har de bl.a. brudt is i de indre danske fjorde, så besætningerne som skal bemande Thorbjørn i fremtiden kender godt til jobbet.

Se video fra sidste gang Thorbjørn brød is i Limfjorden i 2010 her:

Her stævner Thorbjørn ud fra Frederikshavn / video Jesper Bo Nielsen: