[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Af Værnsfælles Forsvarskommando

Havariet skete den 27. oktober. Det havarerede fly var et af tre fly, der skulle på træningsmission. Under takeoff eksploderede venstre dæk hvilket forårsagede så store følgeskader, at det ikke kunne lade sig gøre at lande flyet sikkert igen. Piloten blev derfor nødt til at skyde sig ud ved hjælp af katapultsædet, hvorefter flyet styrtede i havet.


Miljøskibet Gunnar Seidenfaden bjærger første vragdel op af vandet. Fotograf: Christer Holte

- Mine medarbejdere har arbejdet hårdt for at undersøge alle vragdele og kortlægge hændelsen nærmest sekund for sekund. Det har ikke været muligt helt nøjagtigt at finde ud af, hvornår skaden på dækket er opstået. Det betyder dog ikke, at vi ikke bliver klogere af hændelsen. Vi er nu fremkommet med et antal anbefalinger, som Forsvaret nu kan arbejde videre med, siger formanden for Flyvehavarikommissionen, generalmajor Stig Østergaard Nielsen.

Det er nu op til Flyverstaben og Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse at se på, hvordan anbefalinger kan implementeres, så en tilsvarende hændelse undgås i fremtiden.

- Flyvesikkerhed er helt centralt for Flyvevåbnet, og dette er naturligvis ikke en situation, som vi ønsker at se igen. Der er fremkommet en række anbefalinger af Havarikommissionens arbejde, og dem forholder vi os nu til. Allerede nu, er flere tiltag sat i gang for at undgå en gentagelse af hændelsen, udtaler vicechefen for Flyverstaben, oberst Karsten Fledelius Jensen.

Se  den afklassificerede del af havarirapporten her