[Oprindeligt publiceret af Forsvaret]

Foto, tekst og video: Henrik Kastenskov, Forsvarskommandoen

I et af de fjerneste hjørner af Flyvestation Karup har Eskadrille 722 stationeret to EH101 Merlin helikoptere væk fra hangarer, kontorer, vante rutiner og bekvemmeligheder. Mandskabet har slået hovedkvarter op i en sjældent benyttet bunker, og herfra tager den årlige Red T øvelse sit udgangspunkt.

Stabler af feltrationer står klar i et hjørne, i et lokale står en storformatprinter og kværner et detaljeret kort ud, kaffemaskinen kører i døgndrift, og alle bærer våben. Red T træner HW 722’s mandskab i at arbejde under skarpe forhold, så ingen udover chefen ved, hvad den kommende uge vil bringe.


Foto: Spændingen stiger blandt soldaterne fra JDR, mens helikopteren nærmer sig første indsættelsespunkt.

Det eneste mandskabet ved er, at de vil blive målt og vurderet hele vejen igennem, og at de sandsynligvis vil komme ud for Medevac, Personel Recovery, Undersling og Triple T - eller Taktisk Troppetransport som det også kaldes. 

Denne tirsdag står den på Triple T. To delinger fra Jydske Dragonregiment skal hentes i Holstebro, og indsættes taktisk langt inde på fjendtligt territorie på baggrund af et tildels ukomplet fjendebillede. Det kræver fart og præcision.


Foto: Helikopternes hjul rører kun lige jorden før bagklappen går ned, og soldaterne strømmer ud i en cirkel omkring helikopterne for at sikre Landing Zonen.

Første deling indsættes i ukendt område, og mens de to helikoptere flyver tilbage for at hente anden deling, har soldaterne på jorden 40 minutter til at nå næste indsættelsespunkt. Her skal de sikre Landing Zone mod fjendtlige kombatanter.

Derefter kan slaget mod Tango Bravo begynde. Senest seks timer senere skal begge delinger hentes, altimens helikopterne står standby for eventuel Medevac.


Foto: Mindre end et minut efter touchdown er de to EH101 helikoptere i luften igen, og på vej tilbage for at hente anden deling.

Scenariet er realistisk og ’gritty’, og træningen af forståelsen imellem ground forces helt ned på enkeltmandsniveau og helikoptermandskabet i centrum.

Loadmasteren går ud foran den ene 101’er, og inspicerer opstarten visuelt. Han giver ’Go’-tegnet, går venstre om og ombord. Motoren går op i omdrejninger, lyden fra rotorbladene ændrer tone i takt med at downforce øges. I kabinen kontrollerer han, at alle er spændt fast, og én for en giver soldaterne ligeledes et  thumbs up-tegn, og med et lille ryk letter den store helikopter fra idrætspladsen på Holstebro Kaserne.