Z-team fra ATW måler landingsbanens friktion

"Issålen" på Staion Nords landingsbane friktions-måles af Z-team

Af Forsvarskommandoen /Foto: Z-team, Air Transport Wing

 

Normalt vil både dropzoner og midlertidige landingsbaner ligge på land. Men de seneste par år har Z-team fra Operationsstøtteeskadrillen ved Air Transport Wing Aalborg ved flere lejligheder trænet på sø- og havis i Grønland.

 

Målet med det er at kunne oprette og drive landingsbaner på is og sluttelig at kunne få en C-130 til at lande på sikker vis på det frosne hav.

 

Fra den 3. – 11. december 2020 var Z-teams opgave at lave styrkemåling på is-sålen på Arktisk Kommandos Station Nord landingsbane i det nordligste Grønland, og samtidig måle friktion på banen samt at foretage præcise målinger af banens længde og bredde. Formålet er i sidste ende at kunne forbedre flyvesikkerheden på Station Nord.

 

havis trykprøves ved Nord

Specialisterne foretager målinger i isen. 

havis trykprøves ved Nord

Foto: Z-team.

 

Samtidig blev Arktisk Kommandos stationsspecialister, som året rundt passer Station Nord, undervist i anvendelse af udstyret til styrke- og friktionsmåling. Planen er nemlig, at de selv skal lave ugentlige målinger frem til sommer.

 

Vejret var i hele perioden stabilt med begrænset vind og gennemsnitstemperatur omkring minus 30 grader. Nådigt når der skal rejses telte og Z-teamet skulle træne overlevelse i Arktis, samtidig med, at man testede udstyr.

 

stationsspecialister og Z-team på banen

Der bliver brugt tungt udstyr til snerydning på Station Nord.

stationsspecialister og Z-team på banen

Z-teamet rejser telte som en del af deres overlevelsestræning. Fotos: Z-team

 

 

Nødvendige (vis detaljer)

  • Systemcookies Episerver

Intern statistik (vis detaljer)

  • Siteimprove

Tredjeparts (vis detaljer)

  • Facebook
  • Twitter
  • Google