Piloten KIN gør klar til at stige ud af det danske kampfly med halenummeret L-001. Det blev denne flyvemaskine, der fik det samlede antal flyvetimer til at overstige 1.000.

Piloten KIN gør klar til at stige ud af det danske kampfly med halenummeret L-001. Det blev denne flyvemaskine, der fik det samlede antal flyvetimer til at overstige 1.000. Foto: Forsvaret

Implementeringen af F-35 skrider fremad, og tidligere på måneden rundede de første fire danske flyvemaskiner, der alle er placeret i USA, en milepæl. Flåden har nu sammenlagt fløjet 1.000 timer på mindre end ét år, og det er dermed fra start lykkedes at gennemføre produktionen af flyvetimer som planlagt.

 

Denne milepæl skyldes i særdeleshed den holdpræstation, som teknikere, støttepersonel og piloter til sammen har ydet.

 

”At få kampfly i luften handler om samarbejde, hvor mange mennesker er involveret. Det er ikke kun piloten, der flyver flyet, der får det til at ske, men derimod dem rundt om. Derfor er det også i høj grad hele det tekniske og logistiske teams fortjeneste, at vores fire fly kontinuerligt har været flyveklare, og derfor har kunnet opnå 1.000 timers flyvning uden større problemer” fortæller KIN, der er pilot og chef for det danske detachement på Luke Air Force Base.

 

De 1.000 timer er nogenlunde ligeligt fordelt på de fire flyvemaskiner, hvilket understreger flyenes pålidelighed og støttestrukturens evne til at producere det antal flyvetimer, som i sin tid var planlagt.

 

”Vi nyder utrolig godt af, at være en del af et vedligeholdelsessamarbejde, hvor amerikanske teknikere bidrager med støtte og viden. Vi kommer selv med mange års erfaring fra F-16, og vi ved, hvordan man drifter kampfly. Men F-35 er selvfølgelig anderledes og nyt for os, og derfor er det noget særligt, at vi i fællesskab med vores samarbejdspartnere kan præstere de første 1.000 flyvetimer sikkert og solidt,” fortæller Lars, der er major og logistisk chef for de danske fly på Luke Air Force Base.

 

Værdifulde erfaringer

Træningsmiljøet på Luke Air Force Base giver – foruden konkrete erfaringer med vedligeholdelse – gode rammer for at skabe et endnu stærkere samarbejde med nære allierede. På basen i Arizona ligger det danske F-35 detachement side om side med det amerikanske, norske, italienske og hollandske flyvevåben, og det giver en helt særlig adgang til at erfaringsudveksle, knytte relationer og træne sammen.

 

”Samarbejdet på Luke Air Force Base er unikt og meget gavnligt for os. Vi har selvfølgelig været de nye drenge i klassen det seneste år, og vi har derfor trukket på de andres erfaringer. Men vi er nu så vidt, at vores fly sammenlagt har fløjet 1.000 timer, og vi kan derfor for alvor byde ind i partnerskabet med vigtig viden om eksempelvis vedligeholdelsesprocedure og optimeringer af antal flyvetimer per stel,” fortæller KIN.

 

Her ses KIN (tv.) og en amerikansk pilot-kollega, der markerer begivenheden, hvor de danske F-35 fly sammenlagt har fløjet 1.000 timer.

Her ses KIN (tv.) og en amerikansk pilot-kollega, der markerer begivenheden, hvor de danske F-35 fly sammenlagt har fløjet 1.000 timer. Foto: Forsvaret

Danmark er partnernation i det internationale F-35 program, og Forsvaret er derfor en integreret del af såvel udviklingen som driften af F-35 kapaciteten. Danmark har totalt indkøbt 27 F-35 fly, hvoraf en god håndfuld fremadrettet vil forblive i USA som en del af uddannelsesprogrammet. De første fly forventes at ankomme til Danmark i efteråret 2023, og de er indkøbt som en erstatning for F-16, der har ydet en solid indsats i mere end 40 år.

 

Læs her hele forklaringen på, hvorfor danske F-35 kampfly bliver i USA.

F-35 Faktaboks

  • Danmark har i alt købt 27 F-35 kampfly.
  • F-35 kapaciteten får base på Fighter Wing Skrydstrup.
  • De første danske F-35 kampfly lander i Danmark til efteråret 2023.