Ansvarsområde for JRCC Honolulu

JRCC Honolulu dækker dette kæmpe havområde. Grafik: US Coast Guard

Af Forsvarskommandoen

 

Klokken 06:30 onsdag morgen blev JRCC i Karup kontaktet af dansk far til en gast ombord på den danske sejlbåd. Faren var blevet ringet op af sin datter fra en iridium-telefon, hvor hun kunne fortælle at den 51 fod store sejlbåd var kæntret efter kollision med en eller to hvaler, men alle otte danske var sikkert i redningsflåden.

 

Iridium-telefonen angav redningsflådens position til et sted i Stillehavet mellem Peru og Fransk Polynesien.

 

Den danske JRCC alarmerede derefter JRCC Honululu, som iværksatte en såkaldt SAR, search and rescue.

 

Midt på onsdagen meldte rederiet Maersk, at de havde kontakt til et andet selskab, der havde containerskibet Mathilde Schulte ca. 10 timers sejlads fra kollisionsstedet og at Mathilde Schulte ville ændre kurs mod sejlskibets sidst kendte position.

 

Over midnat blev de otte danskere taget ombord på et fiskefartøj, men da fiskefartøjet var planlagt til at blive til søs i en måned fortsatte containerskibet Mathilde Schulte mod fiskeskibets position. Da Mathilde Schulte nåede frem klokken 07:00 i morges blev de nødstedte overført og kursen er nu sat mod Tahitis hovedstad Papeete, fortæller vagthavende officer i JOC, major Steffen Lunn.