Det franske transportfly A400M er i sidste uge blevet certificeret til at operere på Grønland. Foto: Bernard Hennequin / CEAM-AWC

Det franske transportfly A400M er i sidste uge blevet certificeret til at operere på Grønland. Foto: Bernard Hennequin / CEAM-AWC

Af Forsvarskommandoen

 

Det danske flyvevåben har stor erfaring med at lande på og lette fra de mest ufremkommelige steder med deres C-130J Hercules-transportfly. Erfaringen med at operere i uvejsomt terræn har ligeledes det franske flyvevåben (SIRPAAE) med deres tilsvarende fly, Airbus A400M – dog ikke på landingsbaner bygget af præpareret is og sne, som er at finde på flere af de baner, det danske flyvevåben benytter i Grønland.

 

For at uddanne sig i denne disciplin, opererede en besætning fra det franske testcenter Centre d’expertise aérienne militaire – Air Warfare Center om bord på et A400M-fly i sidste uge til og fra Station Nord og Mestersvig i Grønland. Flyet landede i Station Nord onsdag den 4. marts og foretog i alt fem flyvninger mellem destinationerne med forskellig mængder gods. Dermed blev A400M certificeret til dette brug. Flyvningerne understøttede desuden genforsyningen af Arktisk Kommandos stationer i Nordøstgrønland.

 

Det franske transportfly A400M er i sidste uge blevet certificeret til at operere på Grønland. Foto: Bernard Hennequin / CEAM-AWC

Det store franske fly under certificeringen. Foto: Bernard Hennequin / CEAM-AWC

En af dem, der har været med til at uddanne franskmændene med henblik på certificering, er majoren BOF fra Air Transport Wing på Flyvestation Aalborg.

 

”Franskmændene har stor erfaring med at bruge det, man kalder dirt strips, i Afrika men har ikke erfaring med isbaner. Det vil de gerne have, og det har vi hjulpet dem med,” siger majoren, der er testpilot og desuden pilot på Hercules C130J, der ligesom A400M er et transportfly med fire turboprop-motorer.

 

Ifølge BOF er disciplinen grundlæggende den samme, om man lander på sand eller is, men der er nogle særlige faktorer, man skal tage hensyn til, når man skal operere på en landingsplads i 30 eller endda 40 minusgrader. Især i forhold til når man skal lette igen.

 

”Udstyret bliver hurtigt koldt, når det står på jorden. Pakninger bliver porøse, der kan opstå lækager i hydraulikken, og batterier har det heller ikke særligt godt med kulde, så det gælder om at sætte nogle varmeblæsere på lige så snart, man er landet,” fortæller BOF.

 

Det franske transportfly A400M er i sidste uge blevet certificeret til at operere på Grønland. Foto: Bernard Hennequin / CEAM-AWC

I Arktisk Kommando er man glade for samarbejdet med det franske flyvevåben. Foto: Bernard Hennequin / CEAM-AWC

Samarbejdet har været i gang siden foråret 2024, hvor franskmændene første gang besøgte Air Transport Wing.

 

Certificeringen i Grønland foregik ved, at den franske besætning trænede med først en let last, hvorefter man tilførte flyet en gradvist tungere last.

 

I Arktisk Kommando er man glade for samarbejdet med det franske flyvevåben. Det siger chefen for Arktisk Kommando, generalmajor Søren Andersen.

 

”For det første er det altid positivt, at Forsvarets særlige kompetencer bliver anerkendt af det franske flyvevåben, og at vi også her i Grønland kan samarbejde med vores nære allierede. For det andet åbner certificeringen mulighed for, at franskmændene på sigt kan give mulighed for ekstra redundans i genforsyningen til Station Nord og Mestersvig, som ligger i vejrmæssigt stærkt udfordrende egne, hvor ikke mange har operativ erfaring. Også fordi A400M er et større fly end vores C130J og kan medbringe en last, der er næsten dobbelt så stor.”

 

Certificering af A400M blev succesfuldt afsluttet søndag den 9. marts.

A400M Transportfly

Producent: Airbus Military

Lasteevne: 37.000 kilo

Marchhastighed: 781 km/t

Rækkevidde (med 20 tons i lasten): 6.400 kilometer