[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Den opgave bestod i, at der skulle sendes materiel fra Kosovo via Thessaloniki (den næststørste by i Grækenland ca 1.6 m) videre til Danmark.

Det har været NSE´ets opgave at stå for, catering, vask af køretøjer inden afskibning til Danmark, bestilling af hotel, kontakt til havneagent og grænsepassage, herunder udfyldelse af diverse certifikater med mere. Sidstnævnte er en opgave terminalhjælperen KS P. Andersen har løst særdeles tilfredsstillende.



En del af kolonnen, hvor NK/NSE PL K.G.Terkelsen kontrollerer om alt er ok.

Det er altid lidt af en gyser at krydse grænser, og have med toldere at gøre. Til trods for man har alt sit på det rene vedrørende certifikater og NATO procedurer, kan tolderne nemt pludselig fremdrage et papir hvor der står NATO på, og bede om en eller anden mærkelig formular.

Her er det så ens diplomatiske evner kommer på en særdeles hård prøve. For det første skal man forklare ham, at det papir han vifter med er ugyldigt, og vi har ret til at passere i henhold til de certifikater han har fået. Dette lyder måske i sig selv meget nemt, men de er meget svære at få ”talt” til fornuft. Udover ovennævnte komplikationer eksisterer der én mere, og det er sprogbarrieren.

Toldere behersker ofte kun deres eget sprog – specielt på den makedonske grænse, og eftersom vores kendskab til makedonsk er yderst begrænset, begynder det at blive en anelse svært at få sit budskab igennem. En faktor som hjælper tolderne til at forstå at vi skal videre er, at der holder 20-30 køretøjer og ”buldrer” som spærrer en eller to kørebaner, med en dertilhørende kæmpe kø af utålmodige lastbilchauffører. Alt i alt forløb passagerne fint.

Køretøjerne som forlod lejren omkring til middag ankom planmæssigt til havnen i Thessaloniki om aftenen.

Den efterfølgende dag stod i forberedelsens tegn, og vejret viste sig ikke fra sin bedste side her. Det regnede hele formiddagen, og det var de færreste som havde taget regnjakke med til Grækenland. Det klarede dog op, og vejret viste sig fra sin bedre side. Tyskerne var ligesom danskerne i fuld færd med at klargøre deres egen materielrotation på samme kaj.

De var meget imponeret over vores effektivitet, eftersom vi kun brugte en 1½ dag på havnen, hvor de skulle bruge ca en uge.



Køretøjer linet op på havnen.
Tidligt mandag morgen ankom skibet, og læsningen kunne begynde.




Læsning af skib
Herefter gik alt som smurt – skibet blev forholdsvist hurtigt læsset.




Konstabel P. Andersen og Seniorsergent C.H. Nielsen overværer læsning.

Den sidste opgave bestod i at få folk tilbage over grænserne – dette forløb også planmæssigt. Alt i alt kan man sige, at det har været en meget spændende opgave for NSE´et. En stor mundfuld, som vi har løst tidligt på holdet.