[Oprindeligt publiceret af Den Kongelige Livgarde]

I forbindelse med Hendes Majestæt Dronningens overrækkelse af "Dronningens Ur" til Garder Simon Bruhn Sørensen, skulle Majestæten ligeledes afsløre en kunstinstallation i cafeteriet på Livgardens Kaserne.

Tekst: Thomas H. Reimann, presseofficer
Fotos: Olav Vibild

Gennem de seneste to år har kunstmaler Ib Monrad Hansen fra Ærø, arbejdet på er projekt, som skal skildre Livgardens virke:
- Under min research faldt jeg over ordene "patrulje" og "back stage" og jeg besluttede mig for at det skulle være to temaer i min installation, forklarer Ib Monrad Hansen om hans installation.

Installationen består af to store malerier.


Herover ses maleriet "Fra A til A".

Det største maleri forestiller seks soldater, der kommer løbende af Frederiksgade med Marmorkirken i baggrunden. Men samtidig bevæger billedet sig i tid og rum, da soldaterne til venstre i maleriet viser to vagtgående gardere, der befinder sig i København, for at slutte af med tre soldater til højre i multiterrænslørede uniformer, som befinder sig i Afghanistan.

Inden Ib Monrad Hansen fik opgaven, skulle han lave en præsentation af sit værk og til det havde han lavet en model, så det var muligt at få et indtryk af installationen inde i cafeteriet.
- Det var faktisk oberst Lasse Harkjær, der kom på titlen til hele installationen, da han, efter at have set modellen, sagde at ".. det var fra A til A", hvilket betød "Fra Amalienborg til Afghanistan" og det tog jeg til mig, fortæller Ib Monrad Hansen.


Det andet maleri i installationen vidner om "back stage".

En vagttaske, der hænger i Midterpavillonen på Livgardens Kaserne, blev inspiration for det andet maleri, som er baseret på ordet "back stage".
- Jeg var kommet i god tid til mit første møde med Livgarden. Mens jeg ventede fik jeg øje på en vagtaske på væggen, kiggede i spejlet og på monogrammet og så min spejling. Der kom jeg på idéen med at lave nogle gardere, der var "back stage", forklarer Ib Monrad Hansen om det andet maleri.
Kunstneren valgte ligeledes at billedet skulle forestille nogle gardere, der er står inde i "Stengangen" på Amalienborg en varm dag - men vi ved ikke om de lige er kommet ind eller om de er på vej ud. Dog ved vi, at det er en særlig dag, da garden er i rød vagtgalla.


Kunstmaler Ib Monrad Hansen fortæller Hendes Majestæt Dronningen om tilblivelsen af det store maleri "Fra A til A".

- I samtalen omkring kunstprojektet, fik jeg at vide, at Livgarden ikke ønskede abstrakt kunst, men efter den første rundvisning faldt jeg gentagne gange over de mange abstrakte farver, som soldater i Livgarden selv går rundt med uden de tænker over det - nemlig deres ordensbånd, siger Ib Monrad Hansen smilende, og fortsætter "Så derfor bad jeg seks tjenestegørende om at låne mig et ordensbånd, der betød mest for dem, så jeg kunne lave nogle kopier, som nu bruges til at binde de to malerier sammen i rummet.


Kunstmaler Ib Monrad Hansen forklarer om tilblivelsen af installationen via modellen samt skitser på Livgardens Historiske Samlings Museum. På modellen ses ligeledes installationens brug af ordensbånd i rummet.

I forbindelse med afsløringen af installationen, kan man i weekenderne besøge Livgardens Historiske Samlings Museum, som har en særudstilling om tilblivelsen af værkerne.
Den starter lørdag den 24. november og slutter 17. februar.
Husk, at museet er åbent lørdage og søndage fra kl. 11.30-15.00 og der er gratis adgang..
I forbindelse med særudstillingen, vil det være muligt at komme ned at se installationen i Cafeteriet  kl. 12, 13 og 14 både lørdage og søndage.
Indgang sker gennem vagten, hvor der skal vises billedlegitimation.