Nyheder
Følg Forsvaret på X
Døgnrapport
Arrangementer
Forsvarets arealer
Publikationer
Hæren har en række fonde og legater, der hvert år uddeler beløb af forskellige størrelser til det, som passer til fondens formål. Nogle fonde og legater forvaltes af Hærkommandoen, mens andre findes ved regimenterne.
Oplysninger om regimenternes fonde og legater findes på regimenternes hjemmeside på intranettet (for Forsvarets ansatte), eller ved at kontakte det enkelte regiment. På denne side kan du læse om de legater, der er tilknyttet Hærkommandoen.
Soldater fra Hæren på øvelse i Oksbøl. Foto: Iben/Forsvaret.
Hærkommandoen har tre fonde og legater. Fondene har forskellige formål, men søger generelt at støtte de trængende, de efterladte samt hædre dem, som yder en særlig indsats.
Fælles for fondene er, at man skal søge om eller indstilles, for at komme i betragtning til tildeling.
Nedenfor kan du læse om de enkelte fonde, herunder hvor en ansøgning skal sendes til.
Fondens formål er:
Fonden udsender en skrivelse - normalt i januar - med ansøgningsfrist i august samme år. Uddeling foregår en gang årligt, normalt i december.
Ansøgning skal fremsendes med navn og medarbejdernummer på ansøger/den indstillede sammen med begrundelse for ansøgning. Ansøges der efter fondens tredje formål, skal det også fremgå, hvilken mission ansøger/den indstillede har deltaget i.
For efterladte fremsendes ansøgningen med angivelse af data på mistede forsøger samt begrundelse for behov for understøttelse.
Fonden kan kun søges af personel der er eller har været tjenestegørende i Hæren.
Ansøgninger kan sendes til fko@mil.dk, gerne med "Ansøgning til Hærens Regimenters Hjælpefond" i emneteksten. Afsender skal være opmærksom på, at indholdet i (internettransmitterede) mails overholder databeskyttelsesforordningen. Indeholder mailen personfølsomme oplysninger, (oplysninger om helbred, økonomi, cpr.nr. mv.), opfordrer vi til, at ansøgningen fremsendes via e-boks. Vælg Forsvarskommandoen som modtager.
Fondens formål er:
Fondens 2. formål kan alene søges af eller indstilles til personel, der er tjenestegørende i Hæren. Fondens 3. formål kan søges af personel, der er tjenestegørende i Hæren eller var det på tidspunktet for handlingen.
Fonden opslås normalt i januar med ansøgningsfrist 1. april samme år. Uddeling foregår en gang årligt.
Ansøgning eller indstilling skal fremsendes via kommandovejen (regimentschef, missionschef, bataljonschef el. lign.) indeholdende en begrundelse for ansøgningen eller til fko@mil.dk gerne med "Ansøgning til Hærens Linieofficerskorps' Jubilæumsfond" i emneteksten.
Afsender skal være opmærksom på, at indholdet i (internettransmitterede) mails overholder databeskyttelsesforordningen. Indeholder mailen personfølsomme oplysninger, (oplysninger om helbred, økonomi, cpr.nr. mv.), opfordrer vi til, at ansøgningen fremsendes via e-boks. Vælg Forsvarskommandoen som modtager.
Legatet kan tildeles som opmuntring til dygtige tjenestegørende officerer af Hærens Ingeniørtropper og Telegraftropper (Føringsstøttetropper) af kaptajns- og premierløjtnantsgrad.
Idet legatet kun kan søges af tjenestegørende officerer fra Hærens Ingeniørtropper og Telegraftropper (Føringsstøttetropper), opslås legatet kun internt. Bemærk at det ikke er nødvendig at være tjenestegørende ved regimentet.
Legatet opslås normalt i januar med ansøgningsfrist i midten af februar samme år. Ansøgning eller indstillinger skal fremsendes via kommandovejen, (regimentschef, missionschef, bataljonschef el. lign.), indeholdende begrundelse for ansøgningen.
Afsender skal være opmærksom på, at indholdet i (internettransmitterede) mails overholder databeskyttelsesforordningen. Indeholder mail personfølsomme oplysninger, (oplysninger om helbred, økonomi, cpr.nr. mv.), opfordrer vi til, at ansøgningen fremsendes via e-boks. Vælg Forsvarskommandoen som modtager.