Den 7. marts 2019 lander en dansk EH101 Merlin helikopter på hangarskibet Charles de Gaulle.

Den 7. marts 2019 lander en dansk EH101 Merlin helikopter på hangarskibet Charles de Gaulle. Foto: Yoann Letourneau/Marine Nationale/Défense.

Af Sune Wadskjær Nielsen, Forsvarskommandoen.

Skibschefen på fregatten Niels Juel kommandørkaptajn Michael G. Landmark har været meget tilfreds med at have en EH101 helikopteren om bord under operationerne med den franske hangarskibsgruppe.
”Vi har ikke bare en helikoptertype, men to helikoptertyper, der er anvendelige i maritime operationer”, siger skibschefen.


Normalt har fregatter og støtteskibe en MH-60R Seahawk om bord, men på denne mission var det i stedet en EH101.

LEN - fartøjschef på EH101 helikopteren på Niels Juel – har været med i arbejdet med at få EH101 gjort klar til at operere til søs.
”Igennem fem år har vi arbejdet på at få helikopteren til at operere fra Søværnets skibe. Det har været en proces, hvor vi har lavet mange test. Vi havde en ide om, at det godt kunne lade sig gøre. Men derfra til at være derude i 100 dage, det er ikke altid, at det bliver en succes, men det synes jeg faktisk, at det blev. Helikopteren har været operativ 95 procent af tiden og stort set leveret det, som skibene havde brug for”, siger LEN, der er major i eskadrille 722.

 




EH101 helikopterens normale roller er enten troppetransport eller redningshelikopter.
”Udfordringen er selvfølgelig, at det er et helt andet miljø i forhold til at kommunikere og starte op. Man skal jo kunne lande helikopteren, mens skibet bevæger sig, og det er i sig selv en opgave, der er en lille smule svær”, forklarer LEN.


Stor løftekapacitet

EH101 helikopterens store operationsradius og løftekapacitet var en stor hjælp for den franske hangarskibsgruppe.
”Det er jo en kæmpestor helikopter, og det er den også at operere på et skib, men det er jo også det, som gør forskellen. Man kan løfte rigtigt mange mennesker rundt, og man kan gøre det over store distancer. Den kan flyve rigtigt lang tid, og den kan løfte utroligt meget gods. Vi har haft op til halvanden til to tons og det gør jo en kæmpe forskel, fordi skibene kan blive på havet, mens vi sørger for, at de får deres ting”, siger LEN.

 

EH101 Merlin Helikopter.Den danske fregat Niels Juel på vej mod Middelhavet for at møde en fransk hangarskibsgruppe i den franske havneby Toulon.

EH101 Merlin Helikopter.Den danske fregat Niels Juel på vej mod Middelhavet for at møde en fransk hangarskibsgruppe i den franske havneby Toulon. Foto: Kristian Brøndum/Forsvaret.


Ud over transportopgaver har EH101 helikopteren også været klar til at kunne redde piloter op af vandet, hvis nogle af hangarskibenes fly skulle styrte ned, og den har medvirket til at observere i hangarskibsgruppens operationsområde. Helikopteren havde ikke haft våben om bord på missionen med den franske hangarskibsgruppe. 

Fregatten Niels Juel var indsat i hangarskibsgruppen fra 4. marts og frem til 27. april. Hele togtet varede fra 20. februar til 24. maj.

FAKTA om EH101 i den franske hangarskibsgruppe

Fra 20. februar til 23 maj havde EH101 helikopteren på Niels Juel 94 sorties fordelt på følgende antal flyvninger:

  • 27 overvågnings / overfladebillede
  • 40 passagerer
  • 16 gods
  • 4 SAR
  • 7 øvrig træning


I alt: 157 flyvetimer, 347 passagerer og  6580 kg gods.